Małe i średnie przedsiębiorstwa można nazwać sektorem, który napędza polską gospodarkę. Zgodnie z danymi Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ten sektor wypracowuje ponad 50% naszego PKB. Ale to właśnie one miewają najwięcej problemów z utrzymaniem płynności finansowej i pozyskaniem dodatkowych środków na inwestycje i rozwój.
Faktoring dla małych przedsiębiorstw
Faktoring to usługa, która coraz częściej wymieniana jest jako alternatywne źródło finansowania. Pomimo tego, że świadomość istnienia samej usługi wśród małych przedsiębiorców wzrosła, wciąż część z nich sądzi, że po prostu nie stać ich na nią. Faktoring kojarzą z instrumentem finansowym, który dostępny jest tylko dla dużych firmy i korporacji. Nic bardziej mylnego.
Podmioty świadczące usługi faktoringu mają najczęściej dedykowane dla sektora MŚP oferty. Ten rynek rozwijał się w ciągu ostatnich dwóch lat naprawdę bardzo dynamicznie. I wiele wskazuje na to, że będzie jeszcze lepiej. Faktoring, jako instrument finansowy, dla wielu przedsiębiorców jest bardzo skutecznym wsparciem w rozwoju i naprawdę dobrą alternatywą dla bieżącego finansowania ich działalności.
Rynek faktoringu w Polsce
Polskie firmy – małe i średnie – w finansowaniu bieżącej działalności pozyskują środki przede wszystkim z dwóch źródeł. Pierwszym z nich, co nikogo nie zdziwi, jest kredyt bankowy – nieco ponad 20% przedsiębiorców deklaruje, że z niego korzysta. Drugie to limit na koncie firmowym, do którego przyznaje się 11% przedsiębiorców. Dane pochodzą z raportu „Finansowanie działalności przez MŚP” przygotowanego w 2017 na zlecenie Narodowego Funduszu Gwarancyjnego.
Z raportu wynika również, że w tym samym roku, 5,6% małych, średnich, a także mikroprzedsiębiorstw w finansowaniu swojej działalności korzystało z usług faktoringu. To dwukrotny wzrost w porównaniu z danymi z 2016 roku. Taką samą tendencję wzrostową pokazują dane z PZF. Faktoring z roku na rok zdobywa nowych zwolenników. Od 2016 do I kwartału 2018 roku liczba firm korzystających z tej usługi wzrosła o 2,2 tys. – z 6,8 tys. do 9 tys. Warto dodać, że PZF to Polski Związek Faktoringu zrzeszający i reprezentujący podmioty wyspecjalizowane w tej branży.
Faktoring dla MŚP – czym jest?
Faktoring jest narzędziem finansowym, dzięki któremu przedsiębiorstwa mogą zabezpieczyć swoją bieżącą działalność i płynność finansową. Pozwala na wykorzystanie środków, które zazwyczaj są zamrożone w fakturach z odroczonym terminem płatności. To właśnie one i niewypłacalność kontrahentów są najczęstszymi przyczynami kłopotów finansowych małych i średnich przedsiębiorstw. O faktoringu należy również myśleć jako o alternatywnym źródle finansowania swojej działalności i pozyskiwania dodatkowych środków na rozwój.
Zasady działania faktoringu są dość proste. Faktor wykupuje nieprzeterminowane wierzytelności przedsiębiorcy (faktoranta) i przekazuje mu zaliczkę za nie – może to być nawet 100% ich wartości brutto. Dodatkowo, przejmuje na siebie usługi związane z obsługą i monitoringiem transakcji. Usługa faktoringu może być także rozszerzona o przejęcie ryzyka niewypłacalności kontrahenta.